19 Aralık 2018 Çarşamba

Parça Tedarik Sistemi Hakkında Ne Düşünüyoruz?

Bildiğiniz gibi sigorta şirketleri uzun bir süredir hasar onarımları sırasında ihtiyaç duyulan yedek parçaları kendileri göndermektedirler. Onarım yapılan servise yedek parçalar sigorta şirketi tarafından ulaştırılmaktadır. Onarımı gerçekleştiren servis sigorta şirketinin verdiği iskonto oranının aynısını verebilirse yedek parçayı da tedarik dışı bırakarak kendisi verebilecektir. İşin özeti budur. Ya yedek parçanın tedarik sisteminden servisinize gelmesini kabul edeceksiniz yada aynı iskonto oranları ile parçayı siz vereceksiniz. Özel servisler olarak bu sisteme itirazımız yok. Sonuçta sigorta şirketi cebinden çıkan parayı düşünmekte ve uygun onarım bedelleri için çözümler üretmektedir. Tedarik sistemi de bunlardan biridir ve çok doğal bir uygulamadır.

Parça Tedarik Sistemi Hakkında Ne Düşünüyoruz?

Ancak, kavram kargaşası yaşamakta ve bazı haksız uygulamalara maruz kalmaktayız. Sigorta şirketleri de yanlış yönlendirilebilmekte ve tedarik sisteminden zarar etmektedirler. Bu konudaki görüşlerimizi meslektaşlarımızla, eksperlerle, sigorta şirketleri ile ve müşterilerle paylaşmak zorundayız.

Bu anlamda öncelikle orjinal,  eşdeğer ve yan sanayi yedek  parçayı yasanın nasıl tarif ettiğini bilmek durumundayız.

1- Orjinal Yedek Parça

Bir motorlu aracın montajında kullanılan parçaları ifade eder.

 1-a ) Bu parçalar otomotiv üreticisi tarafından üretilmiş olabilir.

 1-b) Üretime yedek parça sağlayan yedek parça üreticileri tarafından verilmiş olabilir.

2- Eşdeğer Yedek Parça

Bir motorlu aracın montajında kullanılan parçalarla eşdeğer kalitede olduğu ve talep edildiğinde üreticisi tarafından belgelendirilebilen yedek parçadır. Bu parçaların, söz konusu üreticinin spesifikasyonlarına ve üretim standartlarına göre üretildiğinin parça üreticisi tarafından belgelendiği parçalardır.

3- Yan Sanayi Yedek Parça

Orjinal ve eşdeğer tanımına uymayan ve bu kapsamda belgelendirilemeyen yedek parçaları ifade eder. Hasar onarımında müşterinin aracına kullanılamaz ve önerilemez.  Ancak aracın hasarlı parçası yan sanayi ise aynı kalitede yedek parça teklif edilebilir.

Buradan anlaşılan şudur,

Tedarik sisteminde aşağıdaki parçalar kullanılabilir.

1. ORJİNAL YEDEK PARÇA:


Aracın üretiminde kullanılan ve otomobil firmasının  ve üreticinin logosunun olduğu birebir montaj ürünleri. Bu yedek parçaların tedarikine özel servislerin hiçbir itirazı yoktur. Çünkü liste fiyatı belli ve yetkili serviste orijinal olarak tüketiciye sunulan bu parçayı bizlerin zaten aynı ıskonto oranları ile sigorta şirketlerine satması imkansızdır. Dolayısı ile parçayı tedarikten almak dışında bir şansımız bulunmamaktadır.

2. LOGOSUZ ORJİNAL YEDEK PARÇA:

Bu parçalar da aracın montajında kullanılmıştır. Ancak üretici tarafından ayrıca piyasada satılmaktadır. Üretimde kullanıldığına göre orjinal yedek parça tanımına uymaktadır. Üzerindeki logosu sadece üreticinin amblemi şeklinde olabilir. Araç markasının logosu veya ismi geçmeyebilir.

Bu tarz logosuz ancak orjinal diye tarif edilen yedek parçaların tedarik sisteminden servislerimize gelmesine itiraz etmiyoruz. Ancak bu parçaların fiyatlarını bilmek istiyoruz. Çünkü fiyatını bildiğimiz bir yedek parçayı bizlerinde vermesi mümkün olabilecektir. Haksız rekabetin önüne geçilmesi açısından bu önemlidir. Logosuz yedek parçalarda sadece tedarik fiyatını bilmek istiyoruz.

3.EŞDEĞER YEDEK PARÇA :
 Eşdeğer yedek parçalar orjinal kalitesinde olduğu kabul edilen yedek parçalardır. Burada özel servisler olarak iki talebimiz vardır. Birincisi bu parçaların tedarik fiyatları. Çünkü logosuz orijinalde belirttiğimiz gibi fiyatını bildiğimiz yedek parçaları bizlerde verebiliriz. Bu en doğal hakkımızdır. Rekabete de uygundur. İkinci olarak bu parçaların orijinal kalitesinde olduğunu ispat eden belgelerin bizlere sunula bilinmesi gerekmektedir. Tedarik firmasının eşdeğer olduğunu savunduğu bir parçanın aslında yan sanayi olabileceğini ve bunu belge ile ispatlayabileceğini bilmesi gerekmektedir. Yoksa bizlerde  yan sanayi bir parçaya bu eşdeğerdir, dolasıyla orijinal kalitededir diyebiliriz.

Burada anlatılmak istenen şudur,

1-Birebir orijinal parçanın tedarikine itirazımız olamaz.

2- Logosuz orijinal yedek parça tedarikinde hangi fiyatla rekabet edeceğimizi bilmek istiyoruz.

3- Eşdeğer yedek parçaların kalite belgesini ve tedarik fiyatlarını istiyoruz.

Yukarıda yazılı üç maddeyi talep etmemiz sigorta şirketi ve tüketici menfaatlerini de korumaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder